Vassle är ett protein som finns naturligt i mjölk och som bildas som en biprodukt vid tillverkning av ost. Vassleproteinet har ett snabbt upptag i kroppen och är mycket populärt som tillskott. Här kan du läsa mer om varför äldre personer, tränande individer och personer som vill gå ner i vikt kan gynnas av att äta extra protein. Dessutom får du lära dig mer om olika tillskott som innehåller vassleprotein.

  • Vad har vassleprotein för egenskaper?
  • När kan jag använda vassleprotein?
  • Tillskott med vassleprotein

Vad har vassleprotein för egenskaper?

Protein har många viktiga funktioner i kroppen. Bland annat bygger det upp kroppens muskler och fungerar som enzymer, hormoner och signalämnen.

Vassleprotein (whey på engelska) är ett vattenlösligt mjölkprotein som finns naturligt i mjölk tillsammans med ett annat mjölkprotein som kallas kasein. Ungefär 80 % av allt mjölkprotein som finns i mjölk utgörs av kasein, resterande 20 % utgörs av vassle.

Vassle är en helt naturlig produkt som bildas vid produktion av ost. Vassle genomgår omfattande processer där det filtreras tills bara protein återstår. Ju noggrannare och fler gånger det filtreras desto högre halt protein får vassleproteinpulvret. Detta beror på att det för varje filtreringssteg försvinner fler och fler biprodukter. För varje reningssteg blir proteinkoncentrationen alltså högre.

När kan jag använda vassleprotein?

Vassleprotein kan användas som ett komplement till vanlig kost. Studier har visat att vassleprotein är bättre än både kasein och soja när det gäller att stimulera muskelproteinsyntesen. Nedan kan du läsa om olika grupper som kan gynnas av att äta vassleprotein.

Vassleprotein när vi blir äldre

När vi blir äldre minskar mängden muskelmassa automatiskt. Att bibehålla muskelmassa är dock fördelaktigt av flera anledningar. Bibehållen muskelmassa kan bland annat spela en viktig roll i att förebygga olika kroniska sjukdomar. Att förhindra sarkopeni, muskelförlust vid åldrande, kan bidra till att minska risken för fall hos äldre personer.

För att bevara muskelmassa när vi blir äldre behöver proteinintaget ökas. Detta beror på att vi blir mindre känsliga för proteinrika måltiders effekt på muskelproteinsyntesen. För att få samma effekt som hos en 20-åring kan en äldre person behöva äta upp till dubbelt så mycket protein som 20-åringen. Att äldre personer har ett ökat proteinbehov illustreras även av Livsmedelsverkets rekommendation för proteinintag. Upp till 65 år behöver 10-20 % av all energi vi äter komma från protein. När vi passerar 65 behöver denna mängd ökas till 15-20 %.

Att äta en kost som är rik på protein har visats kunna främja ökning av muskelmassa, i synnerhet om det kombineras med styrketräning. Dessutom kan proteinrik kost hjälpa till att bibehålla muskelmassa vid viktnedgång samt att dämpa den naturliga förlust av muskelmassa som följer av att vi blir äldre (1).

Många äldre äter det mesta av dagens protein vid ett och samma tillfälle, istället för att sprida ut det under dagen. Detta innebär att proteinsyntesen är ostimulerad under delar av dagen och detta är naturligtvis negativt om man vill bibehålla muskelmassa. Att äta protein till varje måltid är med andra ord att rekommendera. Dessutom kan ett proteintillskott i form av exempelvis vassle vara fördelaktigt att inta mellan måltiderna för att säkerställa att muskelprotein syntetiseras under hela dagen. Ett proteintillskott innehåller mycket protein men lite kalorier vilket är fördelaktigt för äldre personer som har ett minskat energibehov men ett ökat energibehov.

Vassleprotein och viktnedgång

För att bryta ner maten vi äter behöver kroppen en viss mängd energi. Denna energi brukar kallas matens termogena effekt och är något som varierar mellan olika näringsämnen. Både kolhydrater och protein har högre termogen effekt än fett. Detta innebär alltså att kroppen behöver göra av med mer energi för att kunna bryta ner kolhydrater och protein än för att bryta ner fett.

Studier har visat att protein har högst termogen effekt av de energigivande näringsämnena. Detta beror bland annat på att kroppen inte kan lagra protein som den kan lagra fett och kolhydrater. Proteinet måste därför brytas ner och bearbetas direkt. Vi märker av den termogena effekten genom att vi känner värme. Studier har visat att vassle ökar kroppens termogena effekt mer än både kasein och sojaprotein, vilket gör det extra fördelaktigt att använda vid viktminskning.

Protein bidrar även till
ökad mättnadskänsla. Detta beror på att protein stimulerar frisättning av ett hormon som kallas PYY, vilket binder till en receptor i hjärnan och därigenom hjälper till att minska hungerkänslor. Detta är speciellt fördelaktigt vid diet.

Vassleprotein och träning

Vassleprotein är ett populärt tillskott bland personer som tränar, framför allt styrketräning. Speciellt populärt är det bland personer som vill öka i muskelmassa. Vassleprotein har, som du kunde läsa om ovan, ett snabbt upptag i kroppen vilket gör att muskelproteinsyntesen stimuleras mycket snabbt efter intag.

Vassleproteinet är ett fullvärdigt protein vilket innebär att det innehåller alla essentiella aminosyror. Jämfört med andra typer av protein har vassleproteinet ett högre innehåll av de så kallade grenade aminosyrorna. Dessa kan stimulera proteinsyntesen i större utsträckning än an andra aminosyror och för personer som tränar är det naturligtvis en önskvärd egenskap. I kombination med träning kan vassleprotein bidra till såväl muskeltillväxt som ökad styrka.

Kosttillskott med vassleprotein

Vassleprotein finns i flera olika typer av proteintillskott:

  • Vassleprotein som proteinpulver är kanske det vanligaste. Detta protein kan användas som mellanmål eller efter träning då det går snabbt för kroppen att ta upp.
  • Vassleproteinisolat är ett mycket noga filtrerat vassleprotein och har en högre proteinhalt jämfört med vanligt vassleprotein. Denna typ av vassleproteintillskott innehåller mycket låga halter laktos och även mycket lite kolhydrater. Upptaget i kroppen går mycket snabbt vilket gör att även musklerna kan ta upp proteinet väldigt snabbt efter intag.
  • Hydrolyserat vassleprotein är ett annat tillskott bestående av vassleprotein. Att proteinet är hydrolyserat innebär att proteinernas aminosyror till viss del redan klippts isär, vilket normalt sett är magens jobb. Genom att bespara kroppen detta nedbrytande arbete går upptaget mycket snabbare och det sker i stort sett omedelbart efter intag.
  • Trefasprotein är ett proteintillskott som består av tre olika typer av protein: vassle, äggprotein och kasein. Vassleproteinet har alltså ett snabbt upptag i kroppen, äggproteinet tas upp medelsnabbt och kasein tas upp långsamt. Genom att kombinera dessa tre proteinkällor får man en produkt som säkerställer proteintillförsel både direkt och under flera timmar framåt.

1] Devries MC, Phillips SM. Supplemental protein in support of muscle mass and health: advantage whey. J Food Sci. 2015;80(1):A8-A15.