Omega-9 är en grupp enkelomättade fettsyror som bidrar till både hjärta och kärl, genom att exempelvis förbättra våra blodfetter. Här nedan kan du läsa mer om hur det funkar och var du kan hitta dessa hälsosamma omega-fetter.

  • Omega-9, vad är det?
  • Tillskott med omega-9

Vad är omega-9?

Omega-9 är en grupp enkelomättade fetter, som exempelvis finns i olivolja, rapsolja och avokado. De rekommendationerna som finns säger att ca 10-20 % av den totala energin som vi får i oss bör komma från enkelomättat fett såsom omega-9. Det beror på att de enkelomättade fetterna kan hjälpa till att normalisera våra blodfetter genom att minska halten av det ”elaka” LDL-kolesterolet och öka halten av vårt goda HDL-kolesterol. På så vis kan alltså dessa fetter vara av stor vikt för vår hjärt- och kärlhälsan.

Oljesyra är en av de mest vanligt förekommande omega-9-fetterna, och finns rikligt i olivolja (ca 85 %). Många forskare har även börjat tro att det kanske är just oljesyran som bidrar till de positiva effekterna på blodtrycket som man har sett vid kontinuerlig användning av olivolja, vilket såklart även det är bra för hjärta och kärl. Att oljesyra är bra för blodtrycket beror på att den kan hjälpa till att motverka åderförfettning.

Tillskott med omega-9

Omega-9 finns främst i tillskott som även innehåller andra omega-fetter såsom omega-3 och omega-6, vilket bidrar till en bra och balanserat intag som ser till att du får i dig alla de omega-fetter som behövs. Att omega-9 oftast inte finns som enskilt tillskott, beror på att man inte behöver lika stora mängder omega-9 som exempelvis omega-3, eftersom att det är lättare att få i sig via kosten. Men ett tillskott kan dock ändå vara bra för dig som vill vara säker på att få i dig din dagliga portion av det hälsosamma omega-9-fettsyrorna.