Omega-6 är livsnödvändigt och är en grupp fettsyror som vi måste få i oss via kosten, eftersom att vi inte kan producera dem själva. I kroppen bidrar de till många väsentliga funktioner och är bland annat av vikt för regleringen av inflammation.

  • Omega-6, vad är det?
  • Gammalinolensyra
  • Hur mycket behöver vi?

Vad är omega-6

Omega-6 är en skara fleromättade fetter som bland annat finns i feta vegetabilier såsom solrosfrön och sojabönor. Utöver det kan du hitta omega-6 i flertalet vegetabiliska oljor. Det kan exempel vis finnas i majsolja, solrosolja och rapsolja.

Liksom omega-3-fettsyrorna DHA och EPA är omega-6 mycket viktig att få i sig via kosten, eftersom att vi inte kan producera dessa fettsyror själva. Dessutom är flera av omega-6-fetterna av betydelse för många funktioner i kroppen. Exempelvis bidrar vissa av dem till bildningen och reparationen av celler, vilket gör dem mycket betydelsefulla för utveckling och tillväxt.

Linolsyra är modersubstansen till omega-6-fettsyrorna. Det är en medellång fettsyra som i kroppen kan omvandlas till längre omega-6-fetter såsom gammalinolensyra, en intressant fettsyra som har flera betydelsefulla egenskaper och som kan hjälpa oss människor att må bra.

Gammalinolensyra

Gammalinolensyra (GLA) är en fettsyra som tillhör omega-6-familjen, och mycket av den forskning som har gjorts på senare år tyder på att GLA är en av de viktigaste omega-6-fetterna. Man har nämligen sett att GLA kan vara av stor vikt för regleringen av inflammation och det finns även de studier som tyder på att den skulle kunna vara av vikt för blodtrycket.

Man tror att dess antiinflammatoriska inverkan kan bero på att GLA kan hjälpa till att bromsa COX2-enzymets framfart. COX2 är nämligen ett enzym som annars kan bidra till inflammatoriska reaktioner i vävnaden genom att bilda vissa inflammatoriska ämnen. Utöver det har man sett att GLA möjligen medverkar i syntesen av PEG1, som har en positiv påverkan på inflammation enligt många i forskningsvärlden.

GLA används dock inte enbart för den inre hälsan, utan har även blivit populär som en hudprodukt. Det beror på att GLA sägs ha en lugnande effekt för huden som stillar klåda, irritation och eksem. Hur det hela hänger ihop vet man inte säkert, men man tror att det kan bero på GLAs bidrag till hämningen av inflammation och cellreparationen som hjälper huden tillbaka efter eventuell obalans.

Hur mycket behöver vi?

De rekommendationer som finns säger att vi behöver 5-10 E% totalt av de fleromättade fettsyrorna (ex. omega-3 och omega-6). Detta innebär att 5-10 % av den totala kalorimängd vi äter ska komma från fett såsom omega-3 och omega-6. Har man alltså ett energibehov på ca 2000 kcal per dag bör ca 100-200 kcal komma från fleromättade fetter. Det innebär dock inte att man kan välja att äta en sorts fleromättat fett, utan det är viktigt att få i sig lagom av dem alla.