Gurkmeja kommer från samma växtfamilj som ingefära. Den är en vanligt förekommande krydda i såväl det indiska som det thailändska köket, då det är en av huvudkomponenterna i kryddblandningen curry. Gurkmeja har länge använts som ett traditionellt läkemedel på grund av sin förmåga att bota och lindra bland annat inflammationer. Gurkmeja utvinns genom att först koka växten och sedan torka den för att kunna mala ner den till ett fint pulver. Den har en speciell smak och en stark gul färg vilket färgar av sig på maten man har kryddan i. Gurkmeja sägs komma från Vietnam men odlas nu i både Afrika och Asien. Den största tillverkaren av gurkmeja är en Indisk stad vid namn Erode som även fått smeknamnet ”The Yellow City” på grund av sin tillverkning av kryddan. Det finns många olika teorier om hur gurkmejan kom till Europa, och den mest förekommande är att Marco Polo importerade den från en av sina expeditioner i Asien. Förutom asiatisk mat hittar man även gurkmeja i senap och ibland i Worcestershiresås. I innehållsförteckningar står ofta gurkmeja som nummer E100.

Vitaminer och mineraler

Gurkmeja är en krydda som sägs ha en stark antiinflammatorisk effekt. Den innehåller även stora mängder av curcumin som är ett färgämne. Curcumin hjälper cellerna vid en redan pågående inflammation och hindrar kroppen från att skapa cox-2 vilket är ett protein som triggar igång inflammationer i kroppen. Många kroniska sjukdomar beror på inflammationer, vilka gurkmejan har visat sig lindra. Gurkmejan har även bra effekt på tarmsjukdomar eftersom dessa ofta beror på inflammationer.

Gurkmeja har även stora mängder antioxidanter som är bra för hälsan och kroppen. Antioxidanterna skyddar kroppens celler och hjälper till vid cellförnyelse. Gurkmejan hjälper även till med att förstärka andra vitaminer vilket gör att den hjälper till med fler saker än vad den själv innehåller. Den hjälper till exempel till att förstärka E-vitamin.

Innehåll i gurkmeja:

  • Antioxidanter
  • Curcumin
  • Mangan
  • Järn
  • Kalium
  • Vitamin B6

Användningsområden

Gurkmeja används i matlagning och har även blivit populärt att ha som topping av yoghurt och annan frukostmat för att påskynda viktminskning. Kryddan har smaken av en mild senap med en lätt bitterhet. Den färgar maten gult vilket gör att den används mycket för att färgsätta olika grytor och maträtter. Den används även för att färga tillbehör som ris för att maten ska se vackrare ut och för att gurkmejan har visat sig ha bra hälsoeffekter. Smaken av gurkmeja passar bra ihop med både fisk och grönsaker. Det behövs förhållandevis lite för att få ut hälsoeffekterna och få färg på maten.

Gurkmeja har även visat sig ha en positiv effekt på olika sorters cancer och studier har visat på att kryddan kan bromsa effekten av sjukdomen alzheimer. Gurkmeja har även effektivt mot kraftig fetma vilket har gjort att den är populär för viktminskning. Gurkmeja används även som naturläkemedel för att lindra mensvärk och hjälpa till med matsmältningsbesvär och leversjukdomar.

På senare tid har gurkmejan fått en uppsving på grund av sina egenskaper mot inflammationer vilket gjort att det även rekommenderas att man äter den i smoothies, blandar ner den direkt i vatten eller äter den tillsammans med yoghurten på morgonen. Rekommenderad mängd gurkmeja för vardagligt bruk är ca 1 matsked per dag för att få ut hälsoeffekterna som att förhindra cancer, lindra alzheimers och inflammationer. Gurkmeja används också för utvärtes bruk i till exempel ansiktsmasker.

Att göra guldmjölk har blivit mer och mer populärt. För att få i sig sin dagliga mängd med gurkmeja så blandar man ner gurkmeja i mandel eller kokosmjölk. Mjölken blir då full av alla nyttigheter och får även en guldaktig färg. Gurkmeja förlorar inga egenskaper när den värms vilket gör att det går bra att laga mat med den utan att den förlorar någon av sina positiva effekter.