Gojibäret är ett av de näringsrikaste bären man kan hitta i världen. Det är ett litet rött eller orangefärgat bär som funnits i Kina i över 5000 år. Gojibären har många bra effekter på hälsan och de går att använda till mycket inom matlagning för att få ut maximal effekt av alla vitaminer och mineraler som de besitter. Gojibär hjälper till att öka muskeltillväxt och koncentration och förbättrar stresshantering och immunförsvaret hos de som äter dem. Bäret hjälper även kroppen att ta upp järn som är viktigt för att syret ska komma ut i vävnaderna i kroppen ordentligt.

I Kina har man aktivt odlat bären i ca 1000 år. De är vanligast i den nordvästra delen av Kina och det har hållits Internationella Gojibärsfestivaler för att fira bäret i dess hemtrakter. I Kinas mycket traditionella läkemedelskonst har gojibären under flera år haft en mycket central roll, och trots att det inte finns några vetenskapliga bevis för att gojibär är helande tror man att de kan bota olika sjukdomar och skador. Kina används de för att lindra och bota olika sorters smärta och värk, såsom  synproblem, impotens och lungbesvär. Det sägs även att gojibär är bra för människor som har  återkommande problem med lever och njurar.

Vitaminer och mineraler

Gojibären är förhållandevis mycket små bär men trots detta har de ett väldigt högt näringsinnehåll. De är fulla av aminosyror som hjälper till för att öka muskeltillväxten, vilket har gjort bäret populärt inom träningskretsar. Det finns 18 olika aminosyror i bäret där 7 av 18 är livsnödvändiga. Bäret innehåller dessutom höga halter av antioxidanter som skyddar cellmembranen. Man hittar även mycket av såväl C-vitamin som Vitamin B1, B2 och B3 i bären. De är viktiga näringsämnen för immunförsvaret och huden samt nerverna i kroppen. Det är det bär som har absolut högst innehåll av zenaxanthin, vilket hjälper till att skydda och bygga upp ögonens celler.

Gojibär innehåller.

  • Antioxidanter
  • Betakaroten
  • Aminosyror
  • Vitamin A, B1, B2, B3 och C
  • Flertalet mineraler; bland annat järn, krom, koppar, kalcium, fosfor, selen och kalium
  • Adaptogener
  • Zeaxanthin

Användningsområden

Gojibären går att använda till mycket. De blir allt vanligare att ha i olika maträtter och grytor men fungerar även att ha som topping på gröt och i sallader. Att äta de som snacks går också bra. I Kina har man ätit gojibär över 5000 år på grund av de goda hälsoeffekter de besitter. Man kan blanda ner dem i sina smoothies för att få med så mycket näring som möjligt och för att de smakar gott. De är även bra att använda i matlagning då de innehåller mycket näring i en liten mängd bär vilket gör att man inte behöver använda så mycket av dem. Gojibär är även bra att ha i te för att få i sig näringen som finns i bären. Gojibärets smak påminner de flesta om smaken av russin som är torkade vindruvor. Dock upplever de flesta att gojibären har en beskare eftersmak och inte alls smakar lika sött som russin.

 

I Europa och Sverige köper man oftast bären torkade eller som juice. Att få tag i färska gojibär kan vara svårt då den största delen av bären som exporteras odlas i provinsen Ningxia i nordvästra Kina.