Chiafrön har använts av sydamerikanska befolkningsgrupper i tusentals år men har blivit populärt i de västerländska köken först på senare år. Chiafrön innehåller ett brett spektra av näringsämnen, bland annat omega-3, kostfiber och protein. Här kan du läsa mer om detta nyttiga lilla frö och dess spännande historia.

  • Chiafrön och deras historia
  • Därför är det bra att äta chiafrön
  • Så använder du chiafrön

Chiafrön och deras historia

där de har använts av Aztekerna i tusentals år. Chiafrön kommer från en växt, Salvia hispanica, som tillhör släktet salvior och odlas på hög höjd i just Mexiko men även i Guatemala. Chia beskrevs redan av Carl von Linné men har trots sin långa historia inte uppmärksammats ordentligt i västvärlden förrän på senare år då begreppet ”superfood” lanserades.

Chia betyder styrka på mayaspråk och de små fröna är ett baslivsmedel för Tarahumaraindianerna, som sägs vara världens snabbaste långdistanslöpare. Dessa löpare använder chiafrön som uppladdning inför långa löparturer, då ofta i form av en dryck som kallas Chia Fresca. Chia Fresca görs på vatten, chiafrön, lime och någon form av sötning, exempelvis agavesirap, stevia eller rårörsocker. Du kan läsa mer om hur du kan använda chiafrön längre ner i denna artikel.

Därför är det bra att äta chiafrön

Chiafrön innehåller rikliga mängder protein, fiber och fettsyror i form av omga-3. Dessutom innehåller chiafrön även mineraler som kalcium, fosfor, järn, magnesium och kalium. Frönas sammansättning av viktiga näringsämnen har gjort dem mycket populära som hälsosam ingrediens i olika maträtter och bakverk.

Chiafrön expanderar upp till 12 gånger sin egen vikt när de blandas med vätska. De små fröna innehåller så kallade lösliga fiber, vilka karaktäriseras av att de bildar en gelliknande massa när de kommer i kontakt med vätska. De kan även påverka magsäckstömningen så att den går långsammare, något som i sin tur kan ha positiv inverkan på blodsockret samt bidra till en ökad mättnadskänsla. Fiber kan inte brytas ner i kroppen utan passerar i stort sett oförändrade genom mag-tarmkanalen och fortsätter ut i toaletten. En liten del av de fiber vi får i oss blir dock kvar i tjocktarmen där kroppens egna bakterier bryter ner dem till fettsyror som kroppen sedan kan utvinna energi ifrån. Trots att fiber alltså bidrar med ytterst lite energi och näring är de alltså mycket viktiga för vår kropp. Chiafrön är en mycket god fiberkälla då de innehåller mer än 30 g fiber per 100 g.

Chiafrön är även en god källa till protein och trots att det är en vegetabilisk proteinkälla innehåller fröna inte mindre än 18 av 20 aminosyror och ungefär 20 % av frönas innehåll utgörs av protein.

Sist men inte minst innehåller chiafrön stora mängder omega-3. Omega-3-fettsyrorna EPA och DHA har positiva effekter för hjärt- och kärlhälsan och DHA behövs även för att vi ska bibehålla normal hjärnfunktion och synförmåga. Omega-3-fettsyror brukar ofta förknippas med fet fisk men finns alltså även i chiafrön. I en msk chiafrön finns ungefär 1 g omega-3, vilket är lika mycket som i 75 g lax.Chiafrön är med andra ord en bra vegetabilisk källa till de fleromättade och livsnödvändiga omega-3-fettsyrorna.

Så använder du chiafrön

Chiafrön är som du säkert förstått ett mycket nyttigt litet frö, men trots det bör den rekommenderade dagsdosen på max 15 g inte överskridas.

Chiafrön kan användas på många olika sätt i matlagning och bakning. Något som blivit mycket populärt är att göra chiapudding vilket fungerar utmärkt till frukost eller som ett mättande mellanmål. Chiafrönas förmåga att svälla i vätska gör att de passar utmärkt för just puddingar, men de passar även bra till gröt och olika desserter. Dessutom kan man med fördel använda chiafrön i müsli eller som ingrediens i smoothies.

Vegetarianer och veganer som inte äter ägg kan med fördel blanda 1 msk chiafrön med 3 msk vatten och låta blandningen stå en stund för att sedan använda den gelliknande massan istället för ägg i exempelvis bakverk. Som du kunde läsa om ovan kan du även använda chiafrön för att göra drycken Chia Fresca som Tarahumaraindianerna dricker innan sina löparpass.

För att kroppen ska kunna ta tillvara på så mycket som möjligt av chiafrönas näringsämnen är det viktigt att du tuggar ordentligt på fröna.