Blåbär är en art i familjen ljungväxter, och växer naturligt i Europa och Asien. I Sverige är hela 17 % av ytan är täckt av blåbärsris och men andra ord är blåbär inte helt ovanligt, även om det kan vara jobbigt att själv gå och plocka de små bären som färgar händerna alldeles blå-lila. Den blå-lila färgen kommer dock från näringsrika ämnen så som flavonoider, vilka kan fungera likt antioxidanter som skyddar våra cellers membran från fria radikaler som annars kan bidra till celldestruktion. Utöver detta är dessa små bär rika på både vitaminer och mineraler och de är på så vis en riktigt bra källa till bland annat vitamin C, vitamin B, kalcium, kalium och fosfor.

Näringsämne Vad det gör i kroppen
Vitamin C Fungerar som antioxidant som skyddar mot oxidativ stress. Motverkar uppkomst av skörbjugg, och är betydelsefullt för kollagenproduktionen i kroppen.
Vitamin B Det finns många olika B-vitaminer, men något de alla har gemensamt är dess bidrag till en normal energiomsättning och flera av dem är även mycket bra för huden.
Kalcium Är en viktig komponent i skelettet och tänderna och är därför av stor betydelse för skeletthälsan.
Kalium Är betydelsefullt för nervsystemets funktion och muskelfunktionen, men är även betydelsefullt för blodtrycket och kolesterolnivåerna i blodet.
Fosfor Bidrar till ämnesomsättningen, och är liksom kalcium viktigt för benhälsan.

Blåbär som huskur

Blåbär är ett riktigt superbär och faktum är att man länge har förstått att blåbäret har många hälsosamma effekter, man har bara inte vetat exakt varför eller hur. Blåbären har i många år använts som naturmedicin mot diarréer, för att behandla hudproblem och för att motverka eller behandla förkylningar. Blåbär har även länge använts för att hjälpa matsmältningen och för att motverka tarmbesvär.

Blåbär för synen

Det finns idag mängder med kosttillskott där man tagit till vara på blåbären och alla dess nyttigheter. Dessa är ofta utvecklade för synen i och med att blåbär naturligt innehåller antocyanosider som tycks kunna hjälpa till att förhindra inflammatoriska reaktioner i ögat som annars kan skada ögats celler. Dessutom innehåller de lutein vilket ofta beskrivs som ett ämne som kan förebygga ögonbesvär. Detta på grund av att lutein samlas i gula fläcken i ögats näthinna, där det tros ha en viktig funktion genom att filtrera bort skadliga UV-strålar. Studier tyder även på att höga nivåer lutein i ögat ger en minskad risk för att drabbas av åldersrelaterade ögonsjukdomar.

Blåbär är bra för att:

  • De innehåller rikligt med antioxidanter
  • De innehåller lutein
  • Är bra för synen
  • Är rika på flertalet vitaminer och mineraler