Alger är riktiga hälsobomber som är sprängfyllda med näringsämnen som protein, nyttiga fettsyror, vitaminer och mineraler. I Japan har man länge ätit alger som en del av kosten och på senare år har alger även blivit populära som hälsokost hos oss. Här får du lära dig allt om algernas nyttiga egenskaper och hur du kan använda dem.

  • Algernas nyttiga egenskaper
  • Olika typer av alger
  • Användning

Algernas nyttiga egenskaper

Alger är små organismer som vanligtvis lever i vatten. Det finns en lång rad olika alger och storleken varierar från encelliga och mycket små organismer till meterlånga alger som väger flera hundra kilo. Alger utnyttjar solljuset för att omvandla koldioxid och vatten till energi, en process som genererar syre som människor och djur kan andas. Processen kallas, som du säkert vet, för fotosyntesen. Olika alger är olika duktiga på att ta till vara på solljuset och lever därför på olika havsdjup. Ytligast hittar vi grönalger, följt av brunalger och djupast finns rödalgerna.

Algerna är otroligt näringsrika och innehåller höga halter protein. Proteinet är fullvärdigt, vilket betyder att det innehåller alla essentiella (livsnödvändiga) aminosyror som kroppen behöver. Förutom protein innehåller många alger även stora mängder klorofyll, vilket är ett grönt färgämne som ger växter och alger sin gröna färg. Klorofyll fungerar som en antioxidant vilket hjälper till att skydda kroppens celler mot skadliga så kallade fria radikaler. Fria radikaler är ämnen som attackerar och förstör kroppens celler om de inte stoppas.

Alger innehåller även rikligt med fettsyror, bland annat de nyttiga omega-3-fettsyrorna. Fet fisk är en viktig källa till omega-3 tack vare att alger utgör en stor del av deras föda. Genom att äta alger kan vi alltså få i oss fettsyrorna utan att äta fisk, vilket är fördelaktigt för såväl vegetarianer och personer som är allergiska eller av andra anledningar sällan eller aldrig äter fet fisk. Omega-3-fettsyrorna EPA och DHA har positiva effekter på hjärt- och kärlhälsan och DHA är även viktigt för hjärnan och synen.

Alger är också mycket rika på vitaminer, mineraler och spårämnen. Innehållet varierar beroende på vilken alg det är, men generellt sett har alger ett högt innehåll av vitamin B, C och E samt mineralerna järn, koppar och magnesium. Vitamin C och E fungerar precis som klorofyll som antioxidanter. Magnesium är viktigt för musklernas förmåga till avslappning och för nervernas funktion.

Olika typer av alger

Det finns otroligt många alger i världens hav och sjöar och vissa av dem har fått extra stor uppmärksamhet tack vare sitt imponerande näringsinnehåll.

Spirulina är en blågrön mikroalg som lever i sötvatten. Denna alg har funnits på jorden i flera miljarder år. Spirulinaalgen innehåller rikligt med näringsämnen och speciellt höga halter finns det av protein, järn, kalcium, magnesium och zink samt vitaminerna B, C och E. Faktum är att denna alg innehåller mer än 100 olika näringsämnen och algens mjuka cellväggar gör att våra kroppar lätt kan bryta ner den och ta till vara på näringen.

Chlorella lever precis som spirulina i sötvatten och är grön till färgen. Chlorella är grekiska för liten grön och det är ett mycket passande namn. Chlorellaalgen är nämligen den växt som innehåller allra mest klorofyll av alla de växter man känner till. Förutom otroliga mängder klorofyll innehåller chlorella även B-vitaminer, C-vitamin och E-vitamin tillsammans med en lång rad mineraler och fleromättade fettsyror. Chlorella är särskilt rik på vitamin B12 och rekommenderas ofta till vegetarianer eftersom B12 annars bara finns i animaliska produkter. Det är dock oklart om vi kan ta upp chlorellans B12 i samma utsträckning som från kött men i nuläget är chlorella den bästa vegetabiliska källan till detta vitamin.

Knöltång är en typ av brunalg som lever på djupare vatten än de gröna algerna. Knöltången finns rikligt i de Nordiska haven och ofta plockas denna alg i Isländska vatten. Precis som spirulina och chlorella är knöltången mycket näringsrik och innehåller vitaminer, mineraler, spårämnen och fleromättade fettsyror. Knöltången är bland annat rik på jod.

Användning

För dig som vill börja ta till vara på algernas näringsrika innehåll finns många olika alger och produkter att välja bland. Alger säljs bland annat i pulverform, som tabletter eller kapslar samt i form av mjöl. Alger i pulverform passar utmärkt att blanda i smoothies och juicer för att tillföra lite extra nyttigheter. Tabletter och kapslar sväljs hela och du kommer åt algernas hälsosamma egenskaper på ett enkelt och smidigt sätt. Mjöl kan användas vid bakning eller matlagning för tillföra extra näring.

Alger är även vanligt att använda vid renande kurer, eller detox. Vid en utrensning av kroppen är det viktigt att tillföra mycket näring till kroppen och algernas höga näringsinnehåll gör dem speciellt lämpliga vid sådana kurer. Kanske har du även kommit i kontakt med alger i samband med olika SPA-behandlingar? Alger är nämligen även populära att använda utvärtes och ingår ofta i exempelvis ansiktsmasker.